loading...

واردات كالا

واردات كالا

بازدید : 173
11 زمان : 1399:2

واردات كالا (به انگليسي: Import) به كالاهايي كه در كشور يا كشورهايي ساخته و يا فراهم شده و از راه تجاري به يك كشور ديگر وارد گردد، واردات گفته مي‌شود. معمولاً چون تهيهٔ پاره‌اي كالا براي برخي كشورها امكان‌پذير نبوده و يا از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نمي‌باشد، لذا آنان با استفاده از كالاهاي وارداتي نيازمندي‌هاي خود را تأمين مي‌كنند. شرايط جوي و وضع آب و هوا از جمله عوامل تعيين كننده ضرورت و ميزان واردات است. مثلاً چون رشد و نمو گياهان و ميوه‌هاي گرمسيري يا استوائي براي كشورهاي مناطق معتدله و يا سردسير امكان‌پذير نيست، بنابراين با وارد كردن اين گونه ميوه‌ها، نيازمندي ساكنان اين كشورها را تأمين مي‌كنند. مسئله تخصص، كارگر و قابليت زمين نيز از جمله عوامل مؤثر در ميزان واردات است. غالب كشورها در برابر واردات كالا ، كالاهايي را كه در داخل تهيه مي‌كنند به كشورهاي ديگر نيز صادر مي‌نمايند، و سعي مي‌كنند تا ميان واردات و صادرات حداقل، تعادل مناسبي برقرار باشد و كوشش مي‌كنند صادراتشان بر وارداتشان فزوني گيرد. به طور كلي اقتصاد سالم و معقول آن است كه صادرات بر واردات فزوني داشته باشد. در مورد كالاهاي استراتژيك مانند نفت، گاز، تعيين ميزان واردات يا صادرات بر اساس اصول و اتفاق‌هاي سياسي انجام مي‌شود.در ادامه با مقالاتي از واردات كالا با ما همراه باشيد.

بازدید : 150
11 زمان : 1399:2

هر كالايي كه به عنوان صادرات و يا واردات كالا به گمرك اظهار مي شود صرف نظر از قيمتي كه طبق قرارداد براي آن تعيين شده به طور كلي فارغ از ارزش كالا در خارج داراي قيمتي است كه قبلا توسط مرجع رسمي دولتي تعيين شده و به صورت فهرست قيمت هاي صادراتي در اختيار گمرك, بانك و ساير سازمان ها قرار مي گيرد.

بنابراين صادر كنندگان به اين قيمت ها دسترسي دارند و الزاما اظهارنامه هاي صادراتي نيز بايد با همين ارزش ها تقويم شود. نحوه قيمت گذاري كالاهاي صادراتي و الزام كليه صادركنندگان به رعايت آن براي اين است كه اولا صادركننده اگر مجاز به اظهار قيمت كالايي كه صادر مي كند به دلخواه باشد، قطعا براي يك نوع كالا قيمت هاي مختلف به گمرك اظهار مي شود و به اين ترتيب چنانچه قرار بر اخذ تعهد ارزي يا اخذ ماليات يا حتي تهيه آمار بازرگاني باشد، هيچ كدام از اين منظورها درست برآورده نخواهد شد.

ارزش كالاي ورودي در گمرك

ارزش كالاي ورودي در گمرك در همه موارد عبارت است از بهاي سيف و كليه هزينه هاي مربوط به افتتاح اعتبار يا واريز بروات و همچنين حق استفاده از امتياز نقشه, مدل و علامت گذاري بازرگاني و ساير حقوق مشابه مربوط به كالا و ساير هزينه هايي كه به آن كالا تا ورود به اولين دفتر گمركي تعلق مي گيرد كه از روي سياهه خريد يا ساير اسناد تسليمي صاحب كالا تعيين و براساس نرخ ارز و برابري هاي اعلام شده از طرف بانك مركزي ايران در روز تسليم اظهار نامه خواهد بود.

اسناد حمل

بارنامه به منزله سند قرارداد حمل, رسيد دريافت كالا و سند مالكيت آن است و همچنين سندي است كه زمان ادعاي خسارت از سمت بيمه مي تواند به عنوان پشتوانه مورد استفاده واقع شود.

جزئيات مندرج در بارنامه بايد شامل موارد زير باشد:

شرح كالا – علائم و يا شماره هاي تجاري – نام كشتي حامل – ذكر عبارتي كه حاكي از وجود كالا در كشتي و واردات كالا باشد – بنادر بارگيري و تخليه – نام حمل كننده كالا – نام گيرنده كالا – نام و نشاني شخصي كه ورود اجناس به اطلاع او مي رسد و هزينه حمل پرداخت شده يا قابل پرداخت در مقصد است. همچنين تعداد نسخه هاي بارنامه كه به صورت اصل صادر شده است و تاريخ صدور.

اسناد مثبته گمركي

اسناد مثبته گمركي بطور كلي اسنادي هستند كه مويد ورود كالا به ترتيب مجاز به كشور, انجام تشريفات قطعي گمركي در خصوص آنها و ترخيص از گمرك با صدور سند و پرداخت كليه وجوهي كه به ورود قطعي كالا تعلق مي گيرد، است.

اسناد نادرست

منظور از اسناد نادرست در زمان واردات كالا , اسناد يا سياه هايي است كه در آن خصوصيات كالا صحيح و مختصرا ذكر نشده است و صاحب كالا از عدم تصريح خصوصيات به زبان دولت اقدام و كالاي ديگري را با حقوق گمركي و سود بازرگاني و عوارض كمتر اظهار كرده باشد.

بازدید : 159
11 زمان : 1399:2

كارت بازرگاني سندي است كه به موجب آن مي‌توان در صادرات و واردات كالا فعاليت داشت. كارت بازرگاني توسط شعب اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در تهران يا شهرستان‌ها، به نام متقاضيان اعم از اشخاص حقيقي و اشخاص حقوقي صادر و پس از تأييد توسط واحد صدور معتبر است.

همچنين ضوابط، شرايط و نحوه تمديد كارت بازرگاني طبق آيين‌نامه اجرايي انجام مي‌شود.

بر اساس قوانين، اشخاص و كالاهاي زير نياز به ارائه كارت بازرگاني ندارند:

- شركت‌هاي تعاوني مرزنشينان براي ورود كالاهاي مورد نياز خانواده‌هاي مرزنشين طبق فهرست مربوطه و به تعداد، مقدار و ارزش تعيين شده.

- ملوانان ايراني شاغل در شناورهايي كه بين سواحل ايران و ساير كشورها در تردد هستند.

- پيله‌وران براي ورود كالاهاي قابل ورود مورد نياز استان خود و استان‌هاي همجوار در صورت اخذ كارت پيله‌وري.

- كارگران ايراني شاغل در خارج از كشور در صورت داشتن كارنامه شغل از وزارت كار و امور اجتماعي

- كالاهايي كه ورود آنها به تشخيص گمرك براي فروش نيست.

- كالاهاي مسافري.

- كالاهايي كه از طريق پست وارد مي‌شوند

- كتب و نشريات داخلي جهت صادرات.

كالاهاي تجاري

كالاهايي كه به تشخيص گمرك براي واردات كالا، وارد يا صادر مي‌شود، اعم از اينكه به همان شكل يا پس از انجام عمليات توليدي، تفكيك و بسته‌بندي شده به فروش برسد تجاري تلقي خواهد شد.

با توجه به اينكه تشريفات گمركي الكترونيكي شده و صاحبان كالا بدون نياز به حضور فيزيكي مي توانند نسبت به اظهار كالاي خود در گمرك اقدام‌ كنند، لذا صاحبان كارت‌هاي بازرگاني يا نمايندگان قانوني آن‌ها مي‌توانند با يكبار مراجعه به واحد احراز هويت گمركات اجرايي نام كاربري و رمز عبور مخصوص خود را دريافت و نسبت به انجام امور گمركي و واردات كالا از طريق سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي اقدام كنند.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 68
  • بازدید کلی : 2099
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی